gru 19 2007

Freelancer - jaka praca, taka płaca...czyli...


Komentarze: 1
Słowem wstępu wyjaśnię kim jest freelancer. Jest to wolny strzelec. Specjalista lub wyuczony w danej dziedzinie pasjonat, wykonujący pracę na zlecenie. Najpopularniejsze profesje wśród wolnych strzelców to grafika komputerowa, dziennikarstwo, doradztwo, programowanie, fotografia itp. Czyli głównie zawody związane z pracą twórczą. Do rozwoju freelancingu przyczynił się Internet, dzięki łatwej komunikacji jak i wzrostowi zapotrzebowania na wykonawców serwisów www.

Kto może zostać freelancerem ? Mówiąc wprost , każdy kto ma chęci i silę do samokształcenia się i co ważne pasje w tym co robi. Kolejną cechą jest nie wątpliwie uczciwość. Ponieważ często zdarza się, że zleceniobiorca po otrzymaniu zlecenia nie zgłasza się lub kopiuje cudze prace. Są to znane problemy, tak jak podpisywanie umów. Pamiętajmy o tym, żeby ją dokładnie przeczytać i gdy nie będzie wątpliwości podpisać. W ten sposób unikniemy nie domówień związanych z terminem i płatnościami.

Następnym krokiem jaki powinniśmy wykonać to stworzenie własnego port folio. Dzięki niemu zleceniodawca, może ocenić nasze umiejętności jak i szybko podjąć decyzje. Pamiętajmy o tym, by obejmowało ono prace i osiągnięcia ze wszystkich usług jakie chcemy wykonywać. Tak, by Pracodawca wiedział czego może od nas oczekiwać. Port folio jest też o tyle ważne, że to dzięki nie mu często zawdzięczamy nowe zlecenia, czyli dobry start. Dlatego należy je wykonać najlepiej jak to możliwe.

Mając już przygotowaną wizytówkę czas rozejrzeć się za klientami. Tylko jak ich szukać ? Bardzo skuteczna jest poczta pantoflowa, czyli ”od słowa do słowa”. Dlatego by ruszyć ją, warto rozejrzeć się najpierw wśród znajomych czy nie potrzebują naszej usługi, zaproponować by popytali swoich znajomych. Warto jeśli jesteśmy pewni swoich umiejętności, rozpowiedzieć wokół czym się zajmujemy, co możemy robić oraz co ważne mówić, że robimy to dobrze i na miarę potrzeb. Kolejną, choć raczej trudniejszą metodą, jest licytowanie zleceń w różnych serwisach zrzeszających freelancerów.

Wizytówka gotowa, klient też jest, ale zanim przystąpimy do pracy ważna jest jeszcze formalność. Podpisanie umowy. Internet daje nam tą możliwość, że często nie wiemy jak wygląda nasz zleceniodawca ponieważ mogą nas dzielić kilometry lub uważamy, że kontakt bezpośredni nie jest konieczny. Tak więc tę część załatwiamy listownie. Podstawowe informacje jakie musi zawierać umowa to wszelkie dane Tele-adresowe obu stron oraz nazwiska osób podpisujących umowę. Jeżeli zawieramy ją z firmą to w danych firmy musi znajdować się też jej nr REGON . Inne informacje takie jak zakres obowiązków, termin wykonania pracy czy konkretne postanowienia obu stron muszą być zawarte w umowie. Pamiętajmy, umowa, a szczególnie z osobami których nie znamy to podstawa.

Przejdźmy teraz do zarobku. Tak więc wykonanie logo to cena rzędu 50-200 zł, grafiki na użytek stron www to 200-1000 zł , dolna granica pozycjonowania to ok. 200 zł , a wykonanie np. panelu administracyjnego (napisanie skryptu +grafika) to cena już zaczynająca się nawet od 5000 zł. To są ceny orientacyjne, prowadząc pracę na własny rachunek sami ustalamy ich wysokość. Te które przytoczyłem opierają się na propozycjach freelancerów, i są one bardzo zróżnicowane w zależności od branży i rodzaju pracy do wykonania.

Freelancing, jeśli pomyślny, jest dobrym początkiem na założenie własnej firmy. Ponieważ to sposób zdobywania pierwszych klientów oraz doświadczenia z wiele mniejszym ryzykiem niż przy założeniu działalności gospodarczej bez zaplecza. Przykładem firmy, która zrodziła się z wolnej działalności jest Medier. Jej projekty zdobywają co raz większe uznanie a klientów ciągle przybywa.
Kolektor1
10 listopada 2013, 09:08
opłacalne jest nawet dorabianie sobie, jako freelancer np. pisząc teksty, albo zajmując się grafiką

Dodaj komentarz